Geld gepind niet gekregen?

De volgende vraag. mijn moeder kwam met het verhaal dat zij bij de plus 50 euro had bijgepind, maar er later achterkwam dat ze het niet had gekregen. waarna ze terug ging en na het tellen van de kassa nul op rekest kreeg. mijn vraag was gelijk "heeft u zelf u bon afgetekent?", wat niet het geval was. is dit geldend als "geen bewijs van transactie" waardoor ze het geld alsnog zou kunnen "opeisen"?

ofwel is die handtekening wel of niet juridisch doorslagevend?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vervelend voor uw moeder, maar dit is alweer een vraag die voor een ander gesteld wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe is dat een probleem dan? de vraag of de handtekening wel of niet juridisch van belang is, is een kennisvermeerderende vraag.

Het beste antwoord

Ik pin regelmatig extra geld bij de supermarkt, scheelt me weer een extra keer lopen naar de geldautomaat. Ik heb tot nu toe altijd moeten tekenen voor ontvangst van het geld. Deze bon houden ze zelf, eventueel kun je een duplicaat bon krijgen. Die handtekening is denk ik meer bedoeld als bescherming voor de winkelier dan beschermeing voor de klant.

Mijn moeder heeft eens precies hetzelfde mee gemaakt. Deze winkel ging het natrekken door het verschil wat bleek uit de kasopmaak. Daarnaast controleerden ze het met camerabeelden. Op elke kassa is bij ons een camera gericht en op deze beelden zagen ze ook dat mijn moeder haar geld niet gekregen had. Zo kwam mijn moeder er ook bij thuis komst eens achter dat er een zak hondenvoer op haar bon stond, welke ze dus ook had betaald, maar niet had gekocht. Ook dit trok de supermarkt na d.m.v. de camerabeelden en zagen ze dat mijn moeder i.d.d. geen zak hondenvoer had gekocht.

Misschien dat er in jullie geval ook een mogelijkheid is m.b.t. camerabeelden. Ik zou dit in ieder geval niet over me heen laten gaan. Nog maar eens even een gesprekje met de bedrijfsleider.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor het antwoord, dat van die camarabeelden had ik me niet bedacht.
rebecca
14 jaar geleden
ja dat is een goed idee, de meeste winkels hebben wel cameras
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je antwoord +10

Andere antwoorden (5)

Die handtekening wordt helemaal nooit gezet wanneer je extra pint.
Dus wat dat betreft heb je weinig poot om op te staan.
Op het moment dat je moeder haar pincode intikt dan ziet zij het bedrag op het scherm staan, en als bewijs krijgt je moeder een kassabon.
Wanneer je moeder later claimt het niet te hebben gehad dan wordt het wel erg lastig. Zeker wanneer de kassa achteraf blijkt te kloppen. Dan wordt het ja tegen nee. Zij zeggen waarschijnlijk dat je moeder het geld is verloren en jij zou misschien wel denken dat de kassa juffrouw het gestolen zou kunnen hebben.

Je zou nog een brief kunnen schrijven aan de directie van de winkel en hopelijk keren zou uit " coulance" nog die 50,- euro uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Die handtekening wordt helemaal nooit gezet wanneer je extra pint"? ik teken altijd de bon af als ik bijpin, die bon gaat dan terug naar kassiere. vandaar ook de vraag die handtekening heb ik nooit voor mezelf gezet maar altijd voor de supermarkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat gek, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Je tekent toch ook niets bij de geldautomaat? Je pincode is je handtekening. Is waarschijnlijk dan gewoon een regel in jullie winkel, want dat is zeker niet gebruikelijk hoor.
Maar dan nog.......... blijft het verhaal van welles nietes staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die hantekening zet je (dacht ik altijd) om te bevestigen dat je geen 51 euro voor 2 blikjes cola hebt betaald waar door je niet met de bon terug kan en 50 euro terugvragen die eigenlijk net hebt gehad. maar in dit geval is het dus omgekeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O ok. Ik heb het toevallig gister nog gedaan. Stond gewoon keurig op het kassabonnetje apart het pin bedrag vermeld. Dus het bedrag van mijn aangekochte producten en het bedrag wat ik had gepind. Ik denk echt dat dit gewoon een extra zekerheid is voor de supermarkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De handtekening wordt meestal gevraagd, maar niet om de klant te beschermen. Stel je koopt iets voor 4.45 rn jr pint 20,- extra dus in totaal 24.45. Nu kun je naar de winkel teruggaan en zegt dat je voor 4.45 gekocht hebt maar er voor 24,45 is afgeschreven. Met die handtekening heeft de winkel een bewijs dat je voor ontvangst hebt getekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat begrijp ik, is een extra stukje veiligheid voor de winkel. Is ook helemaal niet onverstandig. Maar ik heb dat nog nooit meegemaakt, ondanks dat ik het ook af en toe doe. Maar te begrijpen is het natuurlijk.
ik heb vroeger een tijdje bij een supermarkt gewerkt en ik moest altijd de klanten een krabbel op de bon laten zetten als bewijs dat ze het hadden gekregen.

ik weer niet of dit zeker juridisch bewijs is,
als de supermarkt een beetje netjes doet komen ze er na het tellen van de kassa`s savonds achter dat er 50 euro teveel in zit. als ze het dan weten van je moeder dan kan ze het mischien alsnog krijgen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dames, dat is toch allemaal al gedaan.
Dat zegt hij in zijn vraag, na het tellen van de kassa ........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee geteld op het moment zelf (wat ik begreep), ook was er ondertussen van kassiere gewisseld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kasopmaak kunnen ze pas aan het einde van de dag uitvoeren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tellen op het moment zelf is inderdaad een vreemd verhaal. Bij de kassa's die ik ooit gebruikt heb, kan de kas echt alleen opgemaakt worden door hem in eindedagsmodus te zetten. Wat betekent dat de kassa die dag verder niet gebruikt kan worden. Als de kassa niet in die eindedagsmodus staat, spuugt hij normaal niet zomaar een bedrag uit dat erin zou moeten zitten. Juist omdat tussendoor tellen vanwege de veiligheid (langdurig een open kassa, stapeltjes papier- en muntgeld) zeer onwenselijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, een kassa kan je tussentijds rustig afsluiten, daar hoef je echt niet tot 18 uur voor te wachten. Je saldo staat toch in je kassa en dat moet toch overeenkomen met wat er in de kas zit? Of het moet een kassa uit het jaar kruik zijn maar je kunt ze altijd tussentijds afsluiten.
Ik weet niet of dit ook bij supermarkten is, maar meestal hangen er een hoop beveiligingscamera's en die zien tegenwoordig een hoop. Niet alleen tegen dieven, maar ook om het personeel in de gaten te houden......Als je geluk hebt, zijn de beelden van de bewuste dag nog bewaard en zou je de manager kunnen vragen of hij kan kijken. Als hij dit niet wil, zou je, als je zeker weet het geld niet gehad te hebben, nog een officiele klacht kunnen indienen en misschien ook wel aangifte doen.....

Toegevoegd na 1 minuut:
Goh! Iemand was me net voor!.....lol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zie je maar weer, Big Brother is watching you :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Volgens mij is het niet juridisch correct, aangezien je geen handtekening hoeft te zetten.
Voor zover ik weet: Je toetst je pincode in, dan komt er een bedrag te staan en dan toets je OK. Daarmee ga je akkoord. Vervolgens is het je eigen verantwoordelijkheid, dat je zorgt dat je het geld krijgt. Als je iets laat liggen op de band, kan je het ook niet later claimen.

Wat je kan proberen is het regelen met de bedrijfsleider(niet een nitwit achter de kassa/klantenservice) en het geval uitleggen. Zeker als er blijkt dat er kasverschil is(in positieve zin) willen ze nog wel eens coulant zijn. Dit ivm met de klantvriendelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoofdregel is: wie stelt moet dat bewijzen. Je moeder zal moeten bewijzen dat ze het geld niet heeft gekregen. Of het ontbreken van een handtekening voldoende is om vast te stellen dat je moeder haar geld niet heeft gekregen is moeilijk te beantwoorden. Als de supermarkt altijd haar klanten laat tekenen is het aannemelijk dat de klant het geld niet heeft ontvangen. Het lijkt mij dan ook redelijk dat in dit geval de supermarkt het geld alsnog aan je moeder zal geven.

Juridisch is het ontbreken van een handtekening in zoverre van belang dat de supermarkt nu niet (althans moeilijker) kan aantonen dat het geld wel is ontvangen.